پرسشنامه ۵ عامل بزرگ شخصیت NEO + پرسشنامه نئو

پرسشنامه ۵ عامل بزرگ شخصیت NEO + پرسشنامه نئو

– پرسشنامه ۵ عامل بزرگ شخصیت NEO + پرسشنامه نئو -: روانشناسان معتقدند که زوج‌هایی که شخصیت‌شان به هم شبیه‌تر باشند، ازدواج پایدارتری دارد. اما این شباهت شخصتی یعنی چه؟ اصلا شخصیت یعنی چه؟ آیا رفتارهایی که دختر و پسر در دوران نامزدی‌شان دارند نشانه ویژگی شخصیتی‌شان است؟ آیا این رفتارها فقط یک ویترین اجتماعی است؟ شخصیت یک سری از ویژگی‌های آدمی است که در طول زمان پایدار می‌ماند. وقتی می‌گوییم فلانی شخصیت مهربانی دارد منظورمان این است که او در بیشتر زمان‌ها و تقریبا همیشه مهربان است.

برای این که بدانیم آیا به همسرمان شباهت داریم یا نه، اول باید خودمان را بشناسیم، در مورد شخصیت خودمان منظم و البته منصفانه فکر کنیم و بعد در مورد دیگران و از جمله همسرمان قضاوت کنیم. شناختن خود پایه همه تغییرات مثبت زندگی است.

تست پنج عاملی شخصیت (پرسشنامه نئو) یکی از معتبرترین تست‌های روانشناسی در دنیاست. محققانی که این تست را به وجود آورده‌اند، سال‌ها صفات مختلف شخصیتی را انتخاب کرده‌اند و پرسشنامه‌های مفصل را روی مردم اجرا کرده‌اند و بعد با روش‌های پیچیده آماری به این پنج عامل بزرگ شخصیت رسیده اند. ۵ عامل یعنی روان‌نژندی، برون گرایی، اشتیاق به تجارب تازه، توافق پذیری و وظیفه شناسی. ۵ عاملی که تحقیقات بین فرهنگی ثابت کرده‌اند در بیشتر کشورهای دنیا هم مثل اروپا 5 عامل بزرگ شخصیت است و البته در ایران خودمان. تفسیر تست‌ها را که بخوانید بیشتر دست‌تان می‌آید که منظور از این کلمه‌های مبهم چیست؟ به خاطر این که پیش‌فرض نداشته باشید بهتر است که توضیح بیشتری در مورد پنج عامل شخصیتی ندهیم و برویم سراغ خود پرسشنامه نئو.

پرسشنامه نئو
پرسشنامه نئو neo

یادتان باشد که معمولا هر چه نمره شما و همسرتان به هم شبیه‌تر باشد، شما بهتر با هم کنار می‌آیید. البته همیشه هم این طور نیست مسلما!

راهنمای پرسشنامه نئو:

هر کدام از عبارت‌های زیر را با دقت بخوانید. سپس از بین گزینه‌های ” ۱- کاملا موافقم ۲- موافقم ۳- نظری ندارم ۴- مخالفم ۵- کاملا مخالفم” یکی را انتخاب نمایید.

این آزمون در حال توسعه است

هنوز امکان ارایه نتیجه برای شما وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا