دسته‌بندی نشده

تست روانشناسی – در این تصویر چه می بینید؟ – T.A.T

دانلود کارگاه های یک فراکاو:

++ کارگاه آموزشی درمان مشکلات جنسی (سکس تراپی)

++ دانلود کارگاه مشاوره ازدواج و خانواده

++ دانلود کارگاه طرحواره درمانی دکتر حمیدپور

++ دانلود دوره کاربردی درمان اختلالات اضطرابی

++ دوره تکمیلی درمان شناختی رفتاری اختلالات روانی

++ دانلود دوره درمان اختلالات روانی با رویکرد شناختی رفتاری – CBT :

++ دانلود دوره کاملا کاربردی درمان مشکلات جنسی زوجین و زوج درمانی

++ دانلود کارگاه بازی درمانی play therapy

===========================================

این یک تست روانشناسی است، و زیرمجموعه آزمون های فرافکن با نام T.A.T می باشد.  ما می خواهیم داستانی که با دیدن این تصویر در ذهن شما شکل می گیرد را در یک فراکاو درج نمایید. کلیه داستانک ها شما قابل تحلیل روانی می باشند و می تواند گوشه ای از شخصیت شما را برایتان روشن کند. توصیه می کنیم که حتما مدت زمان را از زمانی که عکس را می بینید تا داستان را تمام می کنید، برای ما بنویسید.

از همه عزیزان درخواست داریم که اولین افکاری که با دیدن این تصویر می بینید را در قسمت دیدگاه ها درج نمایید.

تست روانشناسی پرسشنامه فرافکن

——-   توضیح بیشتر درباره آزمون T.A.T  ———

آزمون T.A.T در سال ۱۹۳۵ توسط کریستینا مرگان (Christina Morgan) و هنری مورای (Henry Murray) روان‌پزشکان آمریکایی تهیه شده است. مواد این آزمون شامل ۳۰ تصویر است که به گروه‌های ده‌تایی تقسیم می‌شوند. معنا و مفهوم این تصاویر مبهم بوده، با شرایطی به آزمایش شونده معرفی می‌شوند و از او می‌خواهند تا داستانی درباره هر یک از آن‌ها بیان کند. بعضی از کارت‌ها به کودکان، برخی به زنان و پاره‌ای دیگر به مردان اختصاص دارد.
آزمون اندریافت موضوع، بر این فرضیه مبتنی است که آزمودنی خود را با قهرمان اصلی داستانی که می‌سازد همانند می‌کند…

آزمون اندریافت موضوع (TAT) یک روش فرافکنی است که شامل تعدادی تصویر است و در آن از آزمودنی خواسته می شود درباره آنچه که فکر می کند در هر تصویر رخ می دهد داستانی بسازد. موری آزمون TAT را به صورت زیر توصیف می کند: روشی که برخی از سایق ها، هیجان ها، احساسات، عقده ها و تعارض های بارز شخصیت را برای تفسیرکننده تعلیم دیده آشکار می سازد. ارزش این آزمون به ویژه در این است که گرایش های اساسی و بازداری شده ای را منعکس می کند که آزمودنی به دلیل عدم تمایل به افشای آنها یا به سبب ناهشیاری نسبت به این گرایش ها نمی تواند به آنها اعتراف کند.

این آزمون با نقاشی های فرافکنی یا آزمون های از نوع لکه جوهر مانند آزمون رورشاخ یا هولترمن تفاوت دارد. زیرا کارت های TATمحرک ساخت دارتری ارائه می دهند و مستلزم پاسخ های کلامی سازمان یافته تر و پیچیده تری هستند علاوه بر این TAT بیشتر به روش های تفسیر کیفی استوار است و به جای ساخت زیربنایی اساسی شخصیت، ویژگی های اینجا و اکنون موقعیت های زندگی فرد را مورد سنجش قرار می دهد.

TAT از ابتدای تدوین تاکنون یکی از آزمون های روانی بوده است که در بررسی های بالینی به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته و برای تدوین بسیاری از متون مشابه الگو واقع شده است. آزمون TAT از ۲۰ کارت با تصویرهای مبهم تشکیل شده است به آزمودنی راهنمایی می شود که درباره هر تصویر داستانی بسازد و در این داستان درباره آنچه که هم اکنون می گذرد افکار و احساسات قهرمانان آنان، رویدادهایی که وضعیت فعلی را موجب شده اند و نتایج پایانی داستان توضیح دهد. کوشش برای شناخت افراد بر اساس تفسیرهایی که از جهان خود به عمل می آورند تاریخی طولانی و اغلب قابل احترام دارد تفسیر نقاشی ها (و به طور کلی آزمون فرافکنی) عمدتا به نظریه روان تحلیل گری مبتنی است.

یکی از فرض های اساسی این شیوه آن است که بسیاری از جنبه های مهم شخصیت از طریق خودسنجی هوشیارانه به دست نمی آید و لذا پرسشنامه ها برای این منظور ارزش محدودی دارند. برای به دست آوردن تصویر دقیق از جهان درونی شخص باید راهی انتخاب شود که از تفاوت ها و دفاع های ناهشیار پیشگیری شود. بنابراین از دیدگاه روان تحلیل گری یک رویکرد غیرمستقیم مانند استفاده از نقاشی های فرافکنی امری اساسی است. نقاشی های فرافکنی فنون بیانی هستند زیرا جنبه هایی از خصایص شخص را هنگامی که به گونه ای از فعالیت می پردازند نشان می دهند. نمونه های دیگری از متون بیانی عبارتند از تفسیر بازی نقش، نمایش، بازی کودکان یا فهم معنای پنهان لطیفه گویی ها. به طور کلی در کاربرد فنون بیانی فرافکنی، رویکردهای بسیار گوناگونی وجود دارند که نقاشی های فرافکنی از آن جمله اند. بعضی از متخصصان بالینی از آزمودنی می خواهند که صرفا تصویر یک آدم بکشد در صورتی که دیگر متخصصان بالینی ممکن است از او بخواهند که تصویری از جنس مخالف، یک خانه و یک درخت را نیز ترسیم کند و درباره آنچه که کشیده است داستانی بسازد و یا از رنگ یا مداد رنگی استفاده کند.

روش اجرا و تفسیر آزمون فرافکن TAT

در اجرای آزمون، به آزمودنی می‌گویند «من چند تصویر به شما نشان می‌دهم. می‌خواهم درباره هر تصویر داستانی برایم بگویی. به من بگو چه رویدادهایی این داستان را به وجود آورده، هم اکنون چه چیزی در داستان اتفاق افتاده است، قهرمانان داستان چه فکر می‌کنند و چه احساسی دارند و سرانجام داستان چه خواهد شد؟». نیز به آزمودنی گفته می‌شود که برای گفتن داستان هر کارت تقریبا ۵ دقیقه فرصت دارد. در طرح اولیه آزمون، ۲۰ کارت در دو جلسه یک ساعتی(در هر جلسه ۱۰ کارت) اجرا می‌شد. اما در عمل، معمولا در مورد هر آزمودنی ۱۰ تا ۱۲ کارت اجرا می‌شود.

آزمایش‌کننده باید تمام گفته‌های آزمودنی را کلمه به کلمه یادداشت کند. آزمایش‌کننده لازم است زمان واکنش آزمودنی(فاصله زمانی بین ارایه کارت به آزمودنی و نخستین پاسخ وی) را نیز اندازه‌گیری و ثبت کند. از روی زمان واکنش می‌توان مشخص کرد که آزمودنی در کدام یک از کارت‌ها مشکل داشته است. چون هر کارت برای فراخوانی موضوع‌ها، نیازها و تعارض‌های خاص خود طراحی شده است. زمان واکنش طولانی و غیرعادی ممکن است بیان‌گر مساله خاصی باشد. آزمایش‌کننده ماهر، از داستان‌ها، نیازها، هیجان‌ها، احساسات، عقده‌ها، تعارض‌ها و فشارهای بیرونی آزمودنی که او را آزار می­دهند، اطلاعاتی به دست می‌آورد.

در مورد آزمون T.A.T نظام‌های نمره‌گذاری و تفاسیر گوناگونی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به دو گروه تفسیر کمی و کیفی طبقه‌بندی کرد. تفسیر کمی آزمون، کمتر مورد پذیرش عام قرار گرفته است. به سبب پیچیدگی و وقت‌گیر بودن روش‌های کمی تفسیر آزمون، اغلب روان‌شناسانی که T.A.T را به کار می‌برند روش تفسیر کیفی را ترجیح می‌دهند. تقریبا در همه روش‌های تفسیر آزمون، قهرمانان، نیازها، فشارهای محیطی، موضوع‌ها و نتایج مورد توجه قرار می‌گیرند.

قهرمان، چهره‌ای در داستان است که ظاهرا آزمودنی با وی همانندسازی می‌کند. چهره‌ای که به گوینده داستان شباهت بیشتری دارد، به عنوان قهرمان در نظر گرفته می‌شود. انگیزه‌ها و نیازهای قهرمان اهمیت خاصی دارند. در بیشتر روش‌های تفسیر از جمله در تفسیر ارایه شده توسط موری، شدت، تداوم و فراوانی هر یک از نیازها به عنوان شاخص‌هایی برای اهمیت داشتن و مربوط بودن نیازها در نظر گرفته می‌شوند. اصطلاح “فشار خارجی” در تفسیر T.A.T، به نیروهای محیطی که در ارضای نیازها مشکل ایجاد می‌کنند یا ارضای نیازها را تسهیل می‌کنند گفته می‌شود. برای تعیین اهمیت نسبی این نیروها باید به عواملی مانند فراوانی، شدت و تداوم توجه شود. به نظر بعضی از متخصصان، قسمتی از پاسخ‌ها یا نشانه‌ها در آزمون T.A.T نشان‌گر برخی اختلال‌های روانی است. به عنوان مثال؛ کندی یا درنگ طولانی در پاسخ دادن به تصاویر ممکن است نشانه افسردگی باشد.
این‌که آزمودنی‌های مختلف به یک تصویر پاسخ‌های متفاوت می‌دهند نشانه ارزش بالقوه آزمون T.A.T برای شناخت خصایص شخصیتی است.

::: پیشنهاد می کنیم مطالب تازه زیر را نیز بخوانید ::::

[archives limit=10]

یک فراکاو

عاشق روانشناسی و گفتگو درباره اون هستم. در ۱۴ سال گذشته با علاقه در حوزه وب با تمرکز بر روی موضوع روانشناسی فعال بوده و هستم. /// جهان بیمار و رنجور است/// دو روزی را كه بر بالین این بیمار باید زیست/// اگر دردی ز جانش برندارم ناجوانمردی است

نوشته های مشابه

‫201 دیدگاه ها

  1. مرد خشن. دعوا راه انداخته. سر موضوعی نه چندان مهم. که با دستاویز به اون، مرد به نوعی تنش هاشو خالی میکنه و برتریشو به رخ میکشه. ولی تنهاست. زن غمگین. چاره ای نداره.

  2. از زندگی با این مرد و سرکوب کردن آرزوهای خودش خسته ست مردی که هیچ اهمیتی به همسرش نمیده ولی هیچ پناهی نداره
    در عین حال میخواد که آزاد بشه 2 دقیقه

  3. صبح شده و خانم زودتر پاشده در حالی که چشمها شو می مامله قصد داره از اتاق بره بیرون

  4. مردی که احساسات همسرش را جریحه دار کرده و با هم بحث داشتن. زنی که در خلوت خودش برای بدبختیاش گریه میکنه.
    اومده بیرون در گریه میکنه تا اون نبیندش. شاید چون براش اهمیتی نداره.

  5. مردی در تخت خواب دراز کشیده و زنش در حالیکه گریه می کند در حال خارج شدن از اتاق می باشد.
    ممکن است گریه زن از بیماری باشد که شوهرش دارد. نه مثل ینکه شوهرش از بیماری مرده که او این گونه گریان است. حالت دراز کشیدن مرد شبیه به حالتی است که فردی بی حال است و غش کرده. پس می توان دو حالت در نظر گرفت. اینکه مرد به خواب عمیقی فرو رفته و زن از اینکه او تا این حد به او بی اعتنا بوده گریه می کند و حالت دوم اینکه مرد مرده باشد و زن برای همین گریه می کند. ولی چرا زن دست در دستگیره در دارد و می خواهد اتاق را ترک کند؟
    از انجایی که پتوی اناها نصف تنه مرد قرار دارد به احتمال خیلی زیاد مرد بیخیال به خواب عمیق و خوبی رفته و زن از این حالت وی شکایت دارد و گریان و ناراحت است و می خواهد اتاق را ترک کند. یا شاید مرد هم با او قهر کرده! در تصویر چشمان مرد دیده نمی شود این احتمال هم وجود دارد.
    حدود 5 دقیقه طول کشید.

  6. زنه نصف شب پا شده بره توالت. خواب آلوده و تلو تلو خوران نزدیک در که رسیده خمیازه کشیده واسه همین یه دستش رو گذاشته جلوی دهنش و چشماش رو میماله و با یه دستش هم دستگیره در رو گرفته
    حدود پنج دقیقه

  7. این زنو مرد بسیار رابطه عمیق و عالی داشتند ولی زن چندوقتی متوجه شده مرد با ی زن دیگه رابطه داره. زن شبهای متوالی که با دیر اومدن مردش کنار اومده و هیچی نگفته اما امشب دیگه طاقت نیاورده در حالی که مردش که خیلی زود هم خوابش برده از رخت خواب اومده بیرون و گریه میکنه
    در ضمن اگه بخواین از روش فیلمنامه هم مییینوییسما

  8. من فک میکنم اونا زن وشوهرن زن احتیاج به توجه و نوازش همسرش داشته.شایدم خیلی منتظر این لحظه بوده که همسرش بیاد سراغش وخودشو اماده کرده ولی همسرش فقط به خاطر سکس اومده سراغش والانم که کارش تموم شده گرفته خوابیده وبه زنش توجه نکرده و این واقعا ناراحت کننده است.

  9. اين زني است كه شوهرش را در همين لحظه از دست داده. به نظرم حالش زياد خوب نيست واسه همين دستشو به در گرفته داره از دستگيره در واسه ايستادن كمك مي گيره فكر مي كنم همزمان با گريه اش داره با خدا حرف ميزنه. شوهرش زخمي شده و مرده…

  10. راستي بلافاصله داستان به ذهنم رسيد و تا اتمام داستان كمتر از يك دقيقه فكر كردم

  11. زن بیدار شده نصف شب داره میره آب بخوره چشم هاشو میماله و داره دنبال پریز برق میگرده !

  12. داستانم رو نوشتم و خیلی زود هم پاکش کردم. چون حس کردم دارم خودم رو می نویسم.زنی مثل خودم و هیچ چیز تا این حد پنهان کردنی نبود

  13. زني كه شوهرش بيماري سختي داشته و مدتي عاشقانه ازش مراقبت كرده و حالا شوهرش فوت كرده و زن خيلي ناراحت بعد از ديدن فوت شوهرش گريان از اتاق خارج ميشده… مدت 2 الي 3 ثانيه

  14. زني كه از طرف عشقش مورد خيانت قرار گرفته يا اينكه با كسي كه دوسش نداره بوده و احساس نا خوب غم ، خيانت به احساس ،تنهايي ،سرخوردگي ،دوس نداشته شدن دار ه انگا ر ته دنيا شده واسش

  15. زني كه از غصه ي بيماري همسرش كه دوسش داره گريه ميكنه.چون نميتونه اونو تو اين حال ببينه. اما اينكارو جلوي همسرش نميكنه تا انر‍ژي منفي بگير.جلوش لبخند ميزنه و فيلم بازي ميكنه
    2،3 ثانيه

  16. با سلام
    من تقریبا چند ثانیه به عکس نگاه کردم و تصورم این بود که این زن وقتی وارد اتاق میشه میبینه که همسرش بی حرکت روی تخت دراز کشیده گمان میکنه که اون خوابیده وقتی نزدیکش میشه و باهاش صحبت میکنه میبینه که اون هیچ حرکتی نداره هی صداش میکنه سعی میکنه از تنفس مصنوعی استفاده کنه ولی بی فایده است و از دستش کاری برنمیاد با نا امیدی و گریه از اتاق میاد بیرون.

  17. سلام ….. من تاتصویررو دیدم به این فکر کردم که مرد بیمارهست وخانمشون از این بابت ناراحت ونگرانه ودوست داره همسرش زود سلامتیشو یدست بیاره …..حدودا10 ثانیه طول کشید ذ اززمان دیدن تصویر تا نوشتن داستان

  18. مرد بر اثر یک بیماری فوت شده و همسرش دچار غم و درد حاصل از این واقعه است.او با اندوه و درحالی که نمی تواند صحنه ای را که میبیند تحمل نمیاد ناباورانه و با دنیای از اندوه اتاق را ترک می کند. من بعد از این باید مسیر زندگی را تنها و بدون یار زندگیش طی کند و سرنوشت نامعلومی در پیش روی اوست. او حس می کند که دیگر نمی تواند با مرد دیگری باشد و حتی اگر کسی سر راه او قرار گیرد برای او همسر اولش نخواهد بود.قلب او به شدت شکسته است و اندوه غیرقابل وصفی او را فراگرفته است و دنیا درچشمان او رنگ باخته و ارزش خود را از دست داده است. اما معلوم نیست که تقدیر چگونه با او روبه رو شود…شاید این درد را گذر زمان و یا رویدادهایی غیرقابل پیش بینی پاک کنند…کسی آینده را ندیده است…اما امروز او چهره ی زشت دنیا را باتمام وجود می بیند…
    ممنون میشم تفسیرشو برام ایمیل کنید.

  19. مرد بد اخلاقه. ازون مردا که معلوم نیست کسی رو دوست دارن یا نه و اگه دوست دارن به چی میگن دوست داشتن.
    حالا این مرد مریض شده.
    زن بیچاره دوستش داره. و از این دوست داشتن سرخورده است. یه حس چندگانه: دوستش داره، ازش آزرده است، داره از دستش میده …

  20. khanoomi ke az biron amade va hamsare khod ra dar hale khianat dide va tarjih midahad ba ashk khane ra tark konad

  21. دختری که از پدر مریضش نگهداری میکنه ولی دکترا گفتن اون به زودی میمیره حالا دختر تنها برای غمه دردناکی که همه وجودشو گرفته گریه میکنه …….برای همه بدشانسی های زندگیش وسختی هایی که ناخواسته مجبور شده توی زندگیش باشن……چرا باید زندگی انقدر سخت باشه براش این چیزیه که مرحمی جز اشک براش پیدا نمیکنه……..

  22. به نظر من زن از دست مرد ناراحت است و بروز نمی دهد و به صورت پنهانی گریه می کند و شوهر از این قضیه خبر دار نمی باشد و بی توجه نسبت به همسرش می باشد.

  23. اولین چیزی که تو ذهنم اومد این بود که شوهرش مرده و زنه ناراحت و پشیمونه، شاید طی یک مشاجره و رخ دادن یک اتفاق غیر عمدی شوهرش رو کشته باشه.

  24. زنی است که همسرش را دقایقی قبل از دست داده و از شدت غم گریه می کند و نمی داند بعد از خروج از اتاق به فرزندش چه بگوید!

  25. به نظر من زن از دست شوهرش خیلی داره عذاب میکشه چون شوهرش اصلا به فکر زندگیش نیست و فقط داره خوش گذرونی میکنه

  26. زنیه که تازه سک/سکش تموم شده ولی از سک/سش راضی نیست لذت نبرده چون شوهرش فقط فکر لذت خودشه شوهره ولی لذتشو برده اون ادم خودخواهیه……. به محض اینکه از سر کار اومده رفته سراغه سکس

  27. زنی که شوهرش بدون توجه به او شاید به دلیل مستی و بی بندو باریهای اخلاقی گریه می کند.

  28. یه میل فرستادم درباره علائق جنسی خواستگارم برام فرستادید که شاید مازوخیسته . اینو از کجا تشخیص بدم ؟؟چی بپرسم؟ البته یه بار بهم گف سرورم گفتم نگو دیگه نگف. یا بهش گفتم من از پا خوشم نمیاد اصرار نکرد . لطفا بکید چی بپرسم ازش

  29. داستان زوجي است كه زن بي نهايت به مرد علاقه مند است اما مرد ناخواسته به او بي توجه است چون او هم زماني بي نهايت به زن علاقه مند بوده اما حالا به دليل مشكلات فروان ذهني و روحي و زندگي نمي تواند مانند سابق به او عشق بورزد و زن با همه ي تلاشي كه مي كند حس مي كند نمي تواند محبت مرد را سمت خود جلب كند و احساس مي كند او را ديگر دوست ندارد و تنها از همين مسئله رنج مي برد اما نااميد نمي شود چون نمي تواند از مرد دل بكند ، ٢ يا ٣ دقيقه طول كشيد نوشتم فقط ١٠ ثانيه به تصوير نگاه كردم و اينها به ذهنم رسيد

  30. زنی که مدت هاست همسرش بیمار است و حالا وارد اتاق شده وهمسرش رو در بستر مرگ میبینه

  31. زنه شوهرش با بالش خفه کرده از بس دلش پره حالا بغض سنگینشو شکسته حالا راحت گریه میکنه
    شایدم
    باز مثل هر شب زنه تا اومد پیش شوهرش بخوابه صدای خرناس خروپرفشو شنیده واز بی توجهیش گریه میکنه!!!!!!!!

  32. زن و مرد با هم در اتاق خواب دعوا کردند و زن هم از دست شوهرش خیلی رنجیده و ناراحت است و احساس میکند که شوهرش او را دوست ندارد و مرد هم بعد از دعوا با خانمش روی تخت دراز کشیده و به دعوا کردن با خانمش فکر میکنه ولی چیزی که در این عکس بیشتر احساس کردم خانم در این زندگی بیشتر رنج میکشد.
    مدت زمان:2دقیقه

  33. سلام به همه فقط یه چیز روبگم وبرم برای خیلی ها سک/.س فقط یه نیاز حیوانی هست وازش فقط انتظار لذت جسمی رودارن وبرای خیلی ها از جمله خود من سک/.س نه تنها یه نیاز جسمی هستش بلکه مهمتر ازاون یه نیاز عاطفی وروانی هستش که بدون اون نه تنها ازش لذت نمیبرم بلکه ازش بیزارم سک/.س بدون عطفه بدون دوستداشتن طرف مقابل یعنی هیچ وبیشتر مایه عذابه تا لذت

  34. زندگی همیشه هم تلخ نیست پستی و بلندی در همه مراحل زندگی هست باید نگاهمون رو در مورد این قضیه عوض کنیم که همیشه فکرمون دنبال خیانت و بد بینی نباشه
    دنیا همیشه هم بد نیست
    شاید برای یکی از دوستان زن اتفاقی افتاده و برای اینکه شوهرش نگران نشه بعد از اطمینان ازینکه همسرش به خواب رفته گریه می کنه شاید شوهرش خیلی دوستش داره و از غمش، ناراحت میشه و زن هم اینو می دونه

  35. سلام بنظرم مرد یک بیماری سخت داشته که همسرش مدتهای زیادی بافداکاری ازش مراقبت میکنه اما سرانجام شوهرش رو از دست میده من حدود یک دقیقه فکر کردم

  36. این تا لحظات آخر با شوهرش بود و وقتی جون داد از اتاق اومده بیرون ولی پاش نمیکشه بره بغضش هم امانش نمیده
    حالا لطفا منو روانشناسی کنید

  37. مردی که مرده وزنی که ناراحته وخودش رو مقصر در مرگ مرد میدانه.تاریک بودن سایه روشن نشانه غم شدیده،قبل از این اتفاق باهم تو تخت بودن.زمان عکس روزه چون پنجره روشنه واین معنی رهایی رو از غم اون اتاق داره.البته بهم علاقه زیادی داشتن

  38. مردی. که زنش را کتک زده و بعدش هم مثل… خوابیده و زنه هم داره گریه میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا