فیلم و سریال روانشناسی

۱۸ فیلم سینمایی روانشناسی، ویژه دانشجویان روانشناسی


فیلم یک رسانه قدرتمند برای کاوش در معنای انسان بودن است و نگاهی اجمالی به طبیعت انسان در بهترین حالت یا بدترین حالت و هر جای بین این دو را به ما ارائه می‌دهد. شاید به همین دلیل است که فیلم‌هایی که گستره مباحث روانشناختی را جستجو می کنند کم نیستند و از طرفی فیلم به ابزاری محبوب برای آموزش روانشناسی است. در این پست ۱۸ فیلم سینمایی روانشناسی را که کاربرد خوبی برای دانشجویان روانشناسی دارد معرفی می کنیم.

در یک فراکاو پیش از این ۱۰ فیلم روانشناسی برتر تاریخ سینما را معرفی کرده‌ایم. هم چنین در فهرست زیر نیز برخی فیلم‌ها مرتبط با روانشناسی را در یک فراکاو منتشر کرده ایم:

تمپل گراندین و زندگی موفق با اوتیسم

آزمایش زندان استنفورد: خطرناک‌ترین آزمایش‌ روان شناسی+ عکس و فیلم

دانلود ۱۰ مستند روانشناسی+زبان اصلی

فیلمی بسیار کمیاب از زندگی خصوصی زیگموند فروید+ لینک دانلود

۱- فیلم ۱۲ مرد خشمگین (12 Angry Men)

فیلم ۱۲ مرد خشمگین (12 Angry Men) - ۱۸ فیلم سینمایی روانشناسی

موضوع: رشد اجتماعی و اخلاقی
بازیگران: هنری فوندا ، جان فیدلر
خلاصه: ۱۲ نفر از اعضای هیئت منصفه قصد دارند در مورد اعدام شدن جوانی تصمیم بگیرند. تمام اعضا به جزء یک شخص رای بر محکومیت جوان میدهند. به مرور زمان با مخالفت همان یک نفر و دلایلی روشنی که می اورد کم کم …
دلیل پیشنهاد این فیلم: این فیلم درس‌هایی ارزشمند در روانشناسی اجتماعی دارد: تعصب، انطیاق، پرخاشگری، تعامل گروهی، رهبری، اقناع از موضوعات مطرح در روانشناسی اجتماعی هستند که در این فیلم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۲- فیلم سینمایی ۲۸ روز (28 Days)

فیلم سینمایی ۲۸ روز (28 Days) - ۱۸ فیلم سینمایی روانشناسی، ویژه دانشجویان روانشناسی

موضوع: سومصرف مواد و الکل
بازیگران: Sandra Bullock, Viggo Mortensen, Dominic West
خلاصه: «گوئن کامینگز» (بولاک)، روزنامه نویس نیویورکی که به نوش خواری علاقه ی خاصی دارد، در مراسم عروسی خواهرش (پرکینز)، مست می کند و ابتدا کیک عروسی را سرنگون می کند و بعد تر لیموزین بزرگ عروس و داماد را می دزدد. دادگاه نیز حکم می دهد که باید بیست و هشت روز را در یک مرکز بازپروری معتادان بگذارند…
دلیل پیشنهاد این فیلم: این فیلم ضمن بررسی مشکلات سومصرف و اعتیاد به الکل/مواد، به بررسی مهارت‌های مشاوره‌ای در کار با این گروه از مراجعین می‌پردازد.

3- فیلم سینمایی ذهن زیبا (A Beautiful Mind)

فیلم سینمایی ذهن زیبا (A Beautiful Mind) - ۱۸ فیلم سینمایی روانشناسی، ویژه دانشجویان روانشناسی

موضوع: اختلال اسکیزوفرنی
بازیگران: Christopher Plummer , Ed Harris , Jennifer Connelly , Russell Crowe
خلاصه: ریاضی دان برجسته ( راسل کرو ) از دانشگاه فارغ التحصیل شده و به سمت استادی برگزیده می شود. او توانایی خارق العاده ای در کشف رابطه بین اشکال و اعداد به هم ریخته دارد. ازدواج با آلیشیا ( جنیفر کونلی ) به زندگی او رنگ و لعابی دیگر می دهد تا اینکه ظاهرا ویلیام پارچر ( اد هریس ) مامور سیا به سراغش می رود و از او می خواهد با توجه به استعداد بی نظیرش در زمینه فعالیتهای رمز شکنی به سیا کمک کند اما …
دلیل پیشنهاد این فیلم: این فیلم زندگی و رنج فرد مبتلا به اسکیزوفرنی را نشان می‌دهد. دانشجویان روانشناسی متوجه می‌شوند که «نش» بسیاری از علائم مورد استفاده برای تشخیص اسکیزوفرنی را و شدت فزاینده این علائم و تأثیر آن بر او و اطرافیان را نشان می‌دهد. این فیلم همچنین وظیفه دشوار مدیریت این اختلال و اهمیت حمایت اجتماعی را نشان می‌دهد.

۴- فیلم سینمایی نقطه کور ( The Blind Side)

فیلم سینمایی نقطه کور ( The Blind Side) - ۱۸ فیلم سینمایی روانشناسی، ویژه دانشجویان روانشناسی

موضوع: روانشناسی اجتماعی، زندگینامه، ورزشی، درام
بازیگران: Quinton Aaron, Sandra Bullock, Tim McGraw
خلاصه: این فیلم برنده جایزه اسکار شده است. داستان «مایکل اوهر»، پسری آشفته و آواره که به کمک یک زن خیرخواه و خانواده‌ی او، تبدیل به یک بازیکن تمام عیار در فوتبال آمریکایی شد.
دلیل پیشنهاد این فیلم: این فیلم به ماهیت روابط عاطفی و تاثیر خانواده بر روی رشد فردی تمرکز دارد.این که چگونه یک خانواده خوب فرصت‌های مالی و شغلی خوبی را برای اعضای خانواده فراهم می‌کند.

۵- فیلم سینمایی رانندگی برای خانم دیزی ( Driving Miss Daisy)

فیلم سینمایی رانندگی برای خانم دیزی ( Driving Miss Daisy) - ۱۸ فیلم سینمایی روانشناسی، ویژه دانشجویان روانشناسی

موضوع: روانشناسی اجتماعی، روانشناسی رشد/پیری، بیماری آلزایمر
بازیگران: Morgan Freeman , Jessica Tandy , Dan Aykroyd
خلاصه: بیوه‌ ثروتمند هفتاد و دو ساله، به سفارش پسرش، «بولی» (ایکروید)، راننده‌ی سیاه پوستی را به نام «هوک» (فریمن) استخدام می‌کند. پس از چندی، «دیزی» به «هوک» علاقه مند می‌شود و رابطه‌ای دوستانه میان آن دو شکل می‌گیرد…
دلیل پیشنهاد این فیلم: بررسی نشانه‌های بیماری آلزایمر در این فیلم به خوبی انجام شده است و به سوالاتی درباره روانشناسی اجتماعی پاسخ می‌دهد.

۶- فیلم سینمایی کافی ( Enough)

فیلم سینمایی کافی ( Enough) - ۱۸ فیلم سینمایی روانشناسی، ویژه دانشجویان روانشناسی

موضوع: روانشناسی اجتماعی، خشونت خانگی
بازیگران: Jennifer Lopez , Billy Campbell , Tessa Allen
خلاصه: موضوع در مورد زنی است که شوهری بدخلق و خشن دارد. او تصمیم می‌گیرد که به همراه دخترش فرار کند اما تلاش او بی نتیجه می‌ماند. بعد از مدتی در میابد که تنها راه برای فرار از این زندگی، کشتن شوهرش‌اش است…
دلیل پیشنهاد این فیلم: چالش‌های زندگی با یک فرد خشن و تلاش‌های زیادی که برای فرار از سواستفاده و خشونت خانگی که با آن مواجهه می گردد از دلایل معرفی این فیلم است.

این نوشته در حال کامل شدن است!

یک فراکاو

عاشق روانشناسی و گفتگو درباره اون هستم. در ۱۴ سال گذشته با علاقه در حوزه وب با تمرکز بر روی موضوع روانشناسی فعال بوده و هستم. /// جهان بیمار و رنجور است/// دو روزی را كه بر بالین این بیمار باید زیست/// اگر دردی ز جانش برندارم ناجوانمردی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا