- نکات دکتر علی صاحبی درباره نگرانی و ترس از ویروس کرونا
- نقش والدین در کاهش استرس فرزندان در مواجهه با کرونا
- آرامش هیپنوتیزمی برای مقابله با کرونا
- مواجهه موثر روانشناختی با بحران ویروس کرونا
استرس و اضطراب ناشی از بیماری کرونا زندگی عدهای را مختل کرده و خواب و خوراک را از آنها گرفته است، همین امر باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و در نهایت بدن فرد مستعد ابتلا به این بیماری میشود.
از سوی دیگر این ویروس باعث شده تا وسواس گسترش پیدا کرده و افرادی که سابقه بیماریهای وسواسی دارند، وسواسشان تشدید شود، به طوری که این موضوع فعالیتهای دیگر آنان را نیز تحتالشعاع قرار داده است.
اثرات روانی قرنطینه بر افراد
بسیاری از افراد قرنطینه شده پریشانیهای روانی از جمله اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و افسردگی را نشان دادند. مطالعات نشان داده که هرچه فرد مدت زمان بیشتری قرنطینه باشد احتمال اینکه علائم PTSD را تجربه کند بیشتر است. بدیهی است که این نشان دهنده این است که جدا بودن از دیگران می تواند باعث ایجاد احساسات منفی شود.
شما هرچه بیشتر از زندگی عادی خود جدا شوید، اختلال بیشتری در زندگیتان ایجاد شده و آسیبپذیرتر خواهید شد. حتی نزدیکان و افرادی که ارتباط نزدیکی با مبتلایان به بیماری کرونا دارند نیز دچار سطحی از افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه هستند، چرا که افرادی هستند که ما آنها را دوست داریم و برایمان مهم هستند، از اینرو اگر بیمار شوند مضطرب می شویم.
حتی در مواقعی ما ضعیفتر از آنها هستیم زیرا ممکن است آنها بتوانند به فعالیتهایشان ادامه دهند اما نگرانی و اضطراب مانع فکر کردن درست و انجام کارهایمان می شود.
۵ فایل شنیداری درباره ایجاد آرامش برای پیشگیری از کرونا
زندگی در صدف خویش گهر ساختن است
در در شعله فرو رفتن و نگداختن است
هموطنان عزیز سلام عرض میکنم
من علی صاحبی هستم
روانشناس بالینی و مدیر موسسه انتخاب ایران مرکز آموزش تئوری انتخاب واقعیت درمانی و مدیریت راهبرانه.
می خواستم چند لحظه را در خصوص مشکل فراگیری که امروز همه ما با آن درگیریم با شما صحبت بکنم . مشکل کرونا که متاسفانه امسال به جمع مهمانان ناخوانده مردم مان پیوسته است .
صرف نظر از دلایل انتشار سریع آن که به سوء مدیریت همیشگی آن کسانی که ما را مدیریت می کنند یا جامعه ما را مدیریت می کنند بر می گردد ولی ما وظیفه و مسئولیت فردی و اجتماعی خاص خودمان را در شرایط دشوار و در شرایطی که همگان به آن مبتلا هستیم را داریم…
در مقابله با این پدیده جدی و فراگیر لازم است که به طور واقع گرایانه، منطقی و کارآمد همه با هم همکاری کنیم.. در اینجا می خواهم چند نکته را از منظر روانشناسی با شما درمیان بگذارم. امیدوارم که ضمن افزایش امید و تاب آوری بتوانیم خودمان با همکاری خودمان این تهدید بزرگ را به یک چالش یا یک فرصت تبدیل کنیم فرصتی برای این که یک ملت باشیم و از پس این مشکل به کمک هم بر آییم.
نقش والدین در خانه برای پیشگیری از ترس در برابر کرونا
نقش خود – مراقبتی و تاثیر آن بر سیستم دفاعی بدن
اثرات بعدی قرنطینه و مراقبت بیش از حد در مقابله با کرونا
اهمیت فوبیای کرونا در شرایط کنونی
آرامش هیپنوتیزمی برای مقابله با کرونا
مواجهه موثر روانشناختی با بحران ویروس کرونا
از دیدگاه روانشناسی موج سوم
🎧 فایل صوتی مواجهه موثر روانشناختی با بحران ویروس کرونا
👥 بر اساس نوشتاری از دکتر راس هریس، با ترجمه دکتر مهرنوش اثباتی و دکتر علی فیضی
🗣 گوینده: دکتر مهرنوش اثباتی
مواجهه با استرس بحران ویروس کرونا
خانم دکتر امینپور
🎧 فایل صوتی مواجهه با استرس بحران ویروس کرونا
🎧 شیوههای کارآمد و ناکارآمد مواجهه با ویروس کرونا از دیدگاه روانشناسی
🎧 پیوستار اضطراب و استرس در واکنش به بیماری کویید ۱۹
🎧 تفاوت بین اضطراب و استرس بهنجار و نابهنجار چیست؟
🗣 گوینده: خانم دکتر امینپور
با عرض سلام و خدا قوت خدمت زحمت کشان سایت فراکاو
در مورد مطالب آقای علی صاحبی که در مورد کرونا صحبت می کند جای بسی بحث و گفتو گو هست که در این مجال نمی توان به آن پرداخت فقط به قدر اشاره که رویکرد ایشان خواسته یا ناخواسته یک رویکرد الحادی و غیر خدایی است و جای تاسف است که افرادی مثل فرانکل چنان در مورد معنای زندگی و خداوند سخن می گویند که مورد استقبال کل مردم دنیا قرار میگیرد و کتابشان بارها و بارها زیر چاپ می رود ولی برخی از روانشناسان داخلی معتقد به خدا در سخنانشان نه تنها صحبتی از خدا نیست بلکه زیراب دین را هم میزنند به نظر بنده بهترین راه آرام کردن مردم استفاده از رویکرد معنا درمانیست نه این سخنان آشفته و بی ثمر
با بخشی از صحبتهای شما درباره معنا درمانی موافق هستم. در روانشناسی بحثی درباره دینباوری نیست و آنچه مورد توجه قرار میگیرد فعل و انفعالات شیمی مغز و رفتار فرد است. معنا درمانی در دیدگاه آقای صاحبی جایگاهی شگرف دارد و به زودی فایلهای رو در این زمینه در یک فراکاو منتشر خواهیم کرد.
از طرف دیگر در علوم اجتماعی تعداد زیادی نظریه وجود دارد که هر کدام از سویی به ماهیت انسان و زندگیاش نگاه میکنند و قدرت آن چنانی ندارند که نظریات دیگر را کاملا رد کنند.
– فایل جدیدی به این نوشته افزوده شد.
با عرض سلام مجدد
درست است که در روانشناسی معنویت درمانی نداریم اما این دلیل بر عدم تاثیر آن نیست در حال حاضر نیز از این شیوه برای درمان مشکلات روانی در برخی از کشورها استفاده می شود.به نظر بنده بهترین راه برای داشتن یک زندگی آرام و حتی درمان مشلات روانی (به خصوص در جوامع معتقد به خدا )استفاده از این شیوه می باشد.به نظر شما در زمان بلا و مصیبت و سختی چه چیزی بهتر از این شیوه می تواند انسان را آرام کند؟ میشود با یک تحقیق میدانی این مطلب را ثابت کرد.
جناب لطفی معنویت گسترده تر از مذهب است. در روان درمانی های نسل جدید توجه به معنویت افزایش چشمگیری داشته است و در کشور ما نیز به این مهم توجه می گردد. باز هم تاکید می کنم که معنویت حوزه بسیار گستردهای دارد و مذهب می تواند در دل معنویت جای بگیرد.
منظور بنده هم همان معنویت درمانی می باشد یعنی داشتن یک جهان بینی الهی و معتقد بودن به اینکه همه حوادث و اتفاقات عالم اتفاقی نیست و قطعا حکمت و علتی دارد.این به معنای مذهب نیست،مذهب چیز دیگریست.در حالی که آقای صاحبی در سخنانش نیروی الهی را انکار کرده و سخن از خالق بودن انسان دارد.بنده سوالی از ایشان دارم؛چگونه شخص بیماری که الان در بستر بیماریست و مبتلا به ویروس شده وبا مرگ دست و پنجه نرم می کند می تواند خالق باشد و متوصل به نیروی الهی نگردد؟چگونه می توان آرامش او و خانواده های او را فراهم کرد؟ و توجهی به معنویت نداشت این سخنان مخالف با علم فیزیولوژی و روانشناسی نیست.