دسته‌بندی نشده

چرا صدای خودمان را دوست نداریم؟

در یکی از ویدئوهای TED، خانم ربکا کلان‌برگر توضیح می دهد که چرا ما از شنیدن صدای خود لذت نمی بریم. (چرا صدای خودمان را دوست نداریم؟) ایشان توضیح می دهد که علت اصلی تفاوت مسیر سخن گفتن و فرآیند شنیدن است. وقتی ما حرف می زنیم در واقع ذهن ما هم می داند که قرار است چه بشنود و به جای تمرکز بر صدای خارجی، آن چیزی را که انتظار دارد بشنود، می شنود و عملاً علت تفاوت آن چیزی که ما از صدای خود درک می کنیم نه تنها به دلیل تفاوت مسیر گفتن و شنیدن است، بلکه علت اصلی آن ذهن ماست!

آیا استفاده از دستیارهای صوتی ضرر دارد؟

اما آن چیزی که برای من جالب بود قسمتی از این ویدئو بود که اشاره می کرد به موضوع سواستفاده از صدایی که سیستم هایی مانند آمازون الکسا از ما می‌شنوند و در واقع صدایی که از ما در اینترنت منتشر می شود همانند عکس‌های ما، می تواند بسیاری از اطلاعات خصوصی ما را اعلام کند. مباحثی مثل افسردگی، بیماری هایی مثل پارکینسون و بیماری قلبی، سیکل قاعدگی و حتی حاملگی؛ حتی پیش از آنکه خود شما از این موضوعات اطلاع داشته باشید!

جالب است که چندی است موضوع انتشار تصاویر شخصی افراد مورد توجه بوده و توصیه می شود تا حدممکن از انتشار تصاویر خود، حتی در شبکه های اجتمایی مانند فیسبوک و اینتساگرام خودداری کنید. علت هم امکان سواستفاده هایی فراوان و پیچیده ای است که از تصاویر می توان متصور شد. ما درباره انتشار صدا، تا به حال حساسیتی وجود نداشت و حالا واضح است که از صوت بیش از تصویر می توان سواستفاده کرد.

صدا یک پدیده پیچیده یا ساده!

صدای شما پدیده‌ی بسیار پیچیده‌ایه. مستلزم هماهنگی بیش از ۱۰۰عضله در بدن شماست و با گوش کردن به صدا می‌شه اختلالات احتمالی آنچه در درون اتفاق میفته را متوجه شد. به عنوان مثال گوش کردن به انواع خیلی مشخصی از آشفتگی و اعوجاج صدا می‌تونه به پیش‌بینی مراحل خیلی ابتدایی پارکینسون کمک کنه؛ فقط از طریق یک تماس تلفنی. گوش دادن به نفس‌بریدگی صدا می‌تونه به تشخیص بیماری قلبی کمک کنه. ما همچنین می‌دونیم که تغییر در ضرب‌آهنگ کلمات مشخص، مشخصه‌ی بسیار خوبی برای افسردگیه. صدای شما به سطوح هورمونی‌تان هم ارتباط بسیار نزدیکی دارد.

گروه‌های ثالثی که به صدای زن‌ها گوش می‌دادند تونستن با دقت بسیار بالا مشخص کنند که صاحب صدا در چه زمانی از سیکل قاعدگیش قرار دارد. فقط با داده‌های صوتی و حالا که ابزارهای تکنولوژیک تمام مدت به صدای ما گوش می‌کنند دستگاه «الکسا»ی آمازون اکو ممکنه بتونه حاملگیتون را تشخیص بده حتی قبل از این‌که خودتان بدانید!

آیا در گفتگو با افراد مختلف صدای ما تغییر می‌کند؟

اگه من قطعه‌ی کوتاهی از صدای شما را بردارم و بررسی کنم می‌تونم تشخیص بدم که دارید با مادرتان صحبت می‌کنید، یا با برادرتان، با دوست یا با رئیس‌تان. ما همین طور می‌تونیم به عنوان یک ابزار پیش‌بینی از حالت صدای شما استفاده کنیم؛ به معنی جایی که برای صداتون هنگام صحبت کردن با یک فرد انتخاب می‌کنید. و حالت صدای شما وقتی با همسرتان حرف می‌زنید، نه تنها وقوع، بلکه حتی زمان اتفاق افتادن طلاق شما را هم می‌تونه پیش‌بینی کنه. پس خیلی چیزها می‌شه از گوش دادن به صدای افراد فهمید. و من معتقدم که باید از درک این نکته که ما بیش از یک صدا داریم شروع بشه.

چرا صدای خودمان را دوست نداریم؟
چرا صدای خودمان را دوست نداریم؟

صدای شما با توجه به مخاطب تغییر می‌کند. اما به علاوه صدا به طور کلی در طول عمرتان هم دچار تغییر می‌شه در ابتدا و انتهای عمر، صدای مذکر و مؤنث بسیار به هم شبیه‌اند. خیلی سخت می‌شه صدای یک دختربچه را از صدای یک پسربچه تشخیص داد. اما در میانه(ی عمر)، صدای شما به مشخصه‌ای از هویت سیال شما تبدیل می‌شه. صدای افراد مذکر عموماً در زمان بلوغ با یک تغییر عمده مواجه می‌شه.

از طرفی در صدای افراد مؤنث با هر بارداری تغییری ایجاد می‌شه و تغییر بزرگ هم در زمان یائسگی اتفاق میافته. خب تمام این‌ها صداهایی هستند که وقتی ما صحبت می‌کنیم دیگران می‌شنوند. پس چرا خودمان انقدر باهاش غریبه‌ایم؟ چرا همون صدایی نیست که خودمان می‌شنویم؟

ویدئو چرا صدای خودمان را دوست نداریم؟ را در این لینک(+) می توانید با زیرنویس فارسی مشاهده کنید.

یک فراکاو

عاشق روانشناسی و گفتگو درباره اون هستم. در ۱۴ سال گذشته با علاقه در حوزه وب با تمرکز بر روی موضوع روانشناسی فعال بوده و هستم. /// جهان بیمار و رنجور است/// دو روزی را كه بر بالین این بیمار باید زیست/// اگر دردی ز جانش برندارم ناجوانمردی است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا