اختلال وسواس فکری – عملی
موضوعات داغ

درمان ناخن جویدن بچه‌ها و اختلالات عادتی کودکان

ناخن جویدن عادت ناپسندی است و باید بدانید که این عادت مشکلات جدی ای را در بلند مدت در سلامت و زیبایی شما ایجاد خواهد کرد. خوردن ناخن یکی از عادات غلط در کودکان و نوجوانان و گاه بزرگسالان است که علاوه بر این که زیبایی ظاهر ناخن از بین می‌برد، باعث ایجاد بیماری گوارشی نیز می‌شود. این نوشته به درمان ناخن جویدن خواهیم پرداخت.

ناخن جویدن

جویدن یا تمیز کردن زیر ناخن عادت بسیاری از مردم، از کودکان تا بزرگسالان، است. از میان عادت های عصبی، ناخن خوردن معمولی‌ترین آنهاست که در صورت عدم درمان احتمال تداوم آن تا نوجوانی و بزرگسالی وجود خواهد داشت. ناخن خوردن ممکن است از سنین پایین (حتی یک سالگی) شروع شود و میزان بروز آن تا 12 سالگی افزایش می یابد.به صورت تخمینی حدود یک سوم کودکان دبستانی و نیمی از نوجوانان و حتی یک چهارم دبیرستانی ها ناخن می جوند.

جویدن ناخن‌ها نوعی رفتار وسواسی است که خیلی‌ها ناخواسته و بدون اطلاع انجامش می‌دهند و گاهی همین رفتار به ظاهر ساده، به مشکلی جدی تبدیل می‌شود. این رفتار وسواسی بیشتر به دلایل مختلفی بروز می‌کند؛ به‌عنوان مثال، استرس، خستگی، احساس ناکامی، اضطراب و تنهایی ازجمله معمول‌ترین دلایلی هستند که باعث جویدن ناخن می‌شوند. از نظر روان‌شناختی هم ابتلا به بعضی مشکلات مثل اختلال وسواس فکری ـ عملی، اختلال تمرکزی بیش‌فعالی، اختلالات اضطرابی یا شب ادراری می‌تواند زمینه جویدن ناخن را فراهم کند.

پیشنهاد یک فراکاو:

دانلود بسته کاربردی و تخصصی مشاوره کودک و نوجوان (ویژه مشاور مدرسه)
دانلود کارگاه تشخیص و درمان اختلال یادگیری
پاورپوینت بازی درمانی به همراه کتاب‌های تخصصی
دانلود کارگاه تخصصی تفسیر نقاشی کودکان
دانلود فایل صوتی چگونه مشکلات رفتاری کودکان را حل کنیم؟
دانلود کارگاه آموزشی اختلالات کودکان و نوجوانان (ویژه والدین و روانشناسان)
دانلود کارگاه تربیت جنسی کودک و نوجوان
دانلود کارگاه بازی درمانی play therapy

معمولا ناخن جویدن در موقعیت های اضطراب آور و ناکامی ها تشدید می یابد و گاهی صرفا عادتی است که در مکان های خاصی مثل جلوی تلویزیون یا مانند آن رخ می دهد. شدیدترین انواع جویدن ناخن در برخی کودکان عقب مانده ذهنی شدید یا مبتلایان به اسکیزوفرنی دیده می شود اما برخی از افراد نیز بدون وجود هیچ نوع اختلال روانی، صرفا به علت یک عادت عصبی به این اختلال مبتلا هستند.

ناخن جویدن عوارض جسمی و عاطفی زیادی را به همراه دارد. قرمزی و زخم شدن اطراف پوست ناخن‌ها می‌تواند باعث خونریزی و عفونت شود و جدا از خود ناخن، به دندان‌ها و حتی لثه‌ها هم آسیب می‌رساند. ظاهر جویدن ناخن هم خوشایند نیست و می‌تواند اضطراب درونی فرد را در دید عموم قرار دهد بنابراین، از نظر اجتماعی قابل قبول نیست و روی اطرافیان تاثیر منفی می‌گذارد. گاهی باکتری‌ها و ویروس‌ها از انگشتان دست به صورت و دهان منتقل می‌شود و افراد را در معرض ابتلا به عفونت‌های مختلف قرار می‌دهد. ناخن خوردن علاوه بر این‌که به دندان‌ها آسیب می‌رساند، باعث کج شدن و از ردیف خارج شدن آنها هم می‌شود.

محتوی: درمان ناخن جویدن و اختلالات عادتی کودکان

۱- فایل صوتی و متنی درمان ناخن جویدن: ۲۰ مگابایت

۲- فایل صوتی اختلالات عادتی کودکان؛ ۵۱ مگابایت

۹,۸۵۰ تومانافزودن به سبد خرید

یک فراکاو

عاشق روانشناسی و گفتگو درباره اون هستم. در ۱۴ سال گذشته با علاقه در حوزه وب با تمرکز بر روی موضوع روانشناسی فعال بوده و هستم. /// جهان بیمار و رنجور است/// دو روزی را كه بر بالین این بیمار باید زیست/// اگر دردی ز جانش برندارم ناجوانمردی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا