خانه تکانی درونی قبل از آغاز سال نو

آب شدن یخ های یکساله درون به مناسبت تحول و پویایی در طبیعت بدون شک بهار و رسیدن فصل نو شکفتن گلها و شکوفه های معطر بهاری یادمان می آورد که قبل از هر چیزی یا مقلب القلوب والا بصار را زمزمزمه کنیم، تا لطف و عنایت خداوند متعال شامل حالمان شود و پذیرای تحول درونی باشیم.پس آنهایی که قدرت توکل بالایی دارند و خدا را به عنوان یگانه عامل اصلی ایجاد تغییر می دانند طراوت و شادابی بهار را بیشتر از دیگران حس می کنندهم در برون و هم در درون یک رمز موفقیت و شادکامی در انسان دوست داشتن و عشق ورزیدن به خود ومتعلقات اوست که شامل همه ی نعمت هایی می شود که خداوند منان در اختیارمان گذاشته است، لطف واحسان، شادابی و نشاط در درون می تواند انسان را در مسیر سعادت و خوشبختی قرار دهد اما قدم اول پذیرش تغییر و دگرگونی است.
ما اگر در مقابل تغییر مقاومت کردیم در واقع هیچگونه احساس شادابی نخواهیم کرد چرا که همونی بودیم که هستیم اما اگر تغییر را پذیرفتیم زمینه شکوفایی همراه با طراوت در طبیعت بیرونی خداوند ما در درونمان آنرا حس خواهیم کرد.
[box type=”note” ]حال این سوال مطرح است که ما چرا از تغییر می ترسیم و چکار کنیم که بتوانیم تغییر را بپذیریم.[/box]
قدم اول: باور داشتن به ریزش و رویش یعنی من قبول کنم که با بسیاری از ناملایمات رفتاری و درونی که هم برای خودم و هم برای دیگران یک تهدید روانی است خداحافظی نماییم.
چند نمونه از ناملایمات روانی شامل:
1 سخت گیری و عدم انعطاف و گذشت.
2 ایده آل نگری من باید بدون کم وکاست به خواسته هایم برسم.
3 عدم شفافیت و پنهان کاری.
4 ترس از موقعیت و شرایط گوناگون زندگی.
5 کدورت و پرخاشگری.
6 عصبانیت و عدم کنترل خشم.
7 یأس و ناامیدی.
8 عدم اعتمادبه نفس کافی در روابط بین فردی.
9 ترس از تغییر.
11 فاجعه سازی کاذب ذهنی: پیامدهای بد و خیلی نگران کننده را تکرار کردن
12 ضعف در همزیستی اجتماعی (اجتماعی بودن را نپذیرفتن)
13 عدم پذیرش نقد و انتقاد.
14 دانایی محور بودن خود(من نیازی به کمک دیگران ندارم)
15 بینش کااذب دینی و اعتقادی عدم درک صحیح از آموزه های دینی.
16 قهر و کینه ورزی؛ من نمی توانم با دیگران خوب باشم
17 انرژی منفی کسی مرا دوست ندارد.
18 پذیرش عدم شایستگی و لیاقت فردی در موقعیت های گوناگون اجتماعی اجتماعی. من نمیتوانم آدم موفقی باشم.
19 عدم توجه به حقوق اجتماعی – زیاده خواهی اجتماعی.
20 حسادت و حسرت نسبت به دیگران و حتی نزدیکان خود.
و خیلی موارد دیگری که می توان ذکر کرد اما در حوصله ی این مقاله نیست.
قدم دوم: رضایت و سپاس گذاری از نعمت های خدامند منان به همه ی آنهایی که به ما کمک کنند و با ما زندگی می کنند باید احترام گذاشت و قدرشان دانست و از زحمت های آنها تشکر کرد که بدون شک تشکر از خداوند است، طبق حدیث شریف نبوی: من لم یشکر المخلوق لم یشکرالخالق.
این اصل مهم در زندگی امروزی ما به فراموشی سپرده شده است و کمتر کسانی هستند که شکر این همه نعمت را به جا می آورند در حالیکه گذاری موجبات رضایت درونی و آرامش روانی وقدرت توکل بالاست.
قدم سوم: جایگزینی و جابجایی ویژگی های شایسته شخصیتی و رفتاری است که با تمرین و مهارت و تدریج و استمرار شکل می گیرند. ما نباید بگوییم خیلی زود همه چیز خوب خواهد شد. من به سوی بهبودی در حرکتم اما تغییرات نسبی و شاید خیلی کم هم باشد اما نباید زود قطع شود ودیگر تمرینی برای بهتر شدن نداشته باشیم، رفتارهای منفی یک جذابیت کاذب دارند لذا ترک آنها….و آستانه تحمل بالا را می طلبد.
قدم چهارم:بازسازی روانی است؛ وقتی جایگزینی در حال انجام است بازسازی صورت می گیرد یعنی فرد خودمحور ومستبد قبلی در یک شرایط روانی متعادل به سمت فرد متعادل و متوازن اهل تعامل و مشورت حرکت می کند. شاید این تجربه در زندگی کمتر اتفاق بیفتد اما قبول این موقعیت کوچک شرایط بازسازی روانی را بهبود می بخشد.
در بازسازی روانی نوعی آرامش موقت اتفاق می افتد که زمینه ی رضایت مندی را به دنبال دارد، این شرایط باید حفظ شود و گذرا و موقتی نباشد، نکته مهمتر اینکه ما برای بهتر شدن یک ذهن آلوده را پاک میکنیم و در یک رویش روانی و زیبا قرار می گیریم که انرژی معنوی زندگی ماست روزها می گذرد و پله های موفقیت یکی پس از دیگری طی میشود.
قدم پنجم: استفاده از قابلیت قوی هوشی هیجانی است که حوزه ارتباطات بین فردی و اجتماعی ما را پوشش می دهد اینکه افرادی سالم از نظر روانی با انرژی مثبت و دارای قدرت توکل بالا ، امیدوار و صادق ، اهل منطق و گذشت را برای دوستی انتخاب کنیم. تا بازسازی روانی ما پایدار بماند.
در این قدم حوزه ی ارتباطات اجتماعی ارتقإ می یابد. اما مدیریت شده و قابل کنترل از نظر کلی شناخت کافی از دوستان و کسانی که قرار است در ارتباطات اجتماعی و بین فردی ما سهیم باشند یکی از ویژگیهای برجسته فردی مهارت دوست یابی است. کسانی در تعاملات فکری و ذهنی ما سهیم شوند که بتوانند تأثیر مفید و مطلوب بگذارند.
هوش هیجانی: قدرت فعال و پویایی است که در تعاملات بین فردی کشف نشده است و خیلی از افراد جامعه ما به این معجزه ی قوی درونی خود توجه نمیکنند، یا نمی توانند از این استعداد خدادادی استفاده نمایند.
کامیابی و موفقیت در روابط بین فردی فقط با استفاده از قابلیت مؤثر هوش هیجانی میسر می شود.
قدم ششم: حفظ و نگهداری شرایط بهبود یافته روانی است، ما می گوییم که همیشه خوب باشیم این کافی نیست اما برای بهتر بودن همیشه تلاش می کنیم ، این یک ویژگی برجسته ی اخلاقی است. در کنار این قدم مهم حسن خلق و اخلاق نیکو محبوبیت ما را به دنبال دارد چراکه فلسفه ی بعثت پیامبر مکرم اسلام «ص» ……مکارم اخلاق بود و بس.

[tabs type=”horizontal”][tabs_head][tab_title]نویسنده:[/tab_title][tab_title]منابع:[/tab_title][/tabs_head][tab]«مدرس دانشگاه و مشاور خانواده همایون قسمتی» [/tab][tab] مهارتهای زندگی از شهرام محمد خانی خانواده درمانی: مینوچین ترجمه دکتر تبریزی مقاله مرکزمطالعات فرهنگی حوزه علمیه قم مقاله دانیل گلمن ترجمه سرکار خانم نسرین پارسا[/tab][/tabs]

 

 

یک فراکاو

عاشق روانشناسی و گفتگو درباره اون هستم. در ۱۴ سال گذشته با علاقه در حوزه وب با تمرکز بر روی موضوع روانشناسی فعال بوده و هستم. /// جهان بیمار و رنجور است/// دو روزی را كه بر بالین این بیمار باید زیست/// اگر دردی ز جانش برندارم ناجوانمردی است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا